Sprzedaż mieszkań w Warszawie trwa mniej więcej 112 dni (dane z 2014 r.; czas ten skrócił się w porównaniu do 2013 r. aż o 2,5 miesiąca), przy czym jest to czas liczony do zawarcia umowy przedwstępnej i – co należy wyraźnie podkreślić – jest to czas średni.
Do tego trzeba dodać czas potrzebny do doprowadzenia do umowy ostatecznej i przekazania środków, należy więc liczyć się z tym, że od momentu rozpoczęcia sprzedaży do uzyskania środków ze zbycia nieruchomości minie około 10 miesięcy. Powyższe dane dotyczą wyłącznie mieszkań, przy sprzedaży domów i działek czas sprzedaży jest znacznie dłuższy.
Oby szybko
To sformułowanie nie idzie, niestety, w parze z „oby korzystnie cenowo”. Oczywiście prawie każdą nieruchomość można sprzedać „jutro”, ale wszystko zależy od ceny wystawionej na sprzedaż nieruchomości. Dlatego właśnie tak ważne jest zdefiniowanie na starcie własnych potrzeb – w szczególności odpowiedzenie sobie na pytanie kiedy chcę (lub muszę) mieć pieniądze ze zbycia nieruchomości. To często spotykany punkt wyjścia do ustalenia ceny wywoławczej i możliwego zakresu negocjacji ceny.
Z pośrednikiem czy na własną rękę?
Biura nieruchomości, których większość sprzedających, stara się na początku unikać jak ognia, mogą się okazać naszym sprzymierzeńcem. Powierzając nieruchomości na sprzedaż należy się jednak kierować właściwym wyborem. Postawmy na biuro z wieloletnim doświadczeniem rynkowym, z pośrednikami, którzy – zgodnie z regulacjami prawnymi – odwiedzają nieruchomość osobiście, zadbają o dokładną dokumentację zdjęciową i wszelkie formalności w dokumentach (chociażby o naszą zgodę na publikowanie zdjęć). Przekazanie szukania nabywcy rzetelnemu pośrednikowi na wyłączność pozwala nam później uniknąć nieporozumień związanych z setkami telefonów od dzwoniących na ślepo pośredników z innych biur i zamieszczaniem zdjęć nieruchomości „gdzie popadnie”.
Co skraca czas sprzedaży?
Oprócz odpowiednio przygotowanych materiałów reklamowych (zdjęcia, rzetelne i zachęcająco napisane opisy czy plany), ważnymi czynnikami są też naszykowanie i weryfikacja dokumentów w celu wychwycenia w nich ewentualnych braków, których uzupełnienie może okazać się czasochłonne, dobra i prawidłowo poprowadzona kampania reklamowa docierająca do szerokiego grona potencjalnych klientów, a także odpowiednie wyszykowanie wystawionej na sprzedaż nieruchomości…
Wielokrotnie Klient stara się sprzedać mieszkanie jak najszybciej, zapominając o tym, że jeżeli skupi ono wzrok potencjalnego kupca estetycznym, zadbanym, a przynajmniej odświeżonym wnętrzem, czas ten może ulec znacznemu skróceniu. Wystarczy delikatny remont – odświeżenie ścian, uprzątnięcie przestrzeni – aby mieszkanie, przy niewielkim nakładzie finansowym z naszej strony, dobrze i szybko się sprzedało.